Mobiele applicaties ontwerpen, waar moet je beginnen?

Design voor mobiele apparaten is een gebied van design dat, sinds een paar jaar, zich snel ontwikkelt en evolueert. De ontwikkeling van mobiele applicaties begon steeds interessanter te worden na de lancering van de iPhone en van de Apple App Store in 2008. Toen had je eindelijk goede mobiele hardware en een ecosysteem. Er werden steeds meer mobiele apps ontwikkeld en het design van deze apps werd alsmaar belangrijker. Dat was nodig om een goede ervaring voor de gebruiker te creëren en tegelijk krachtige applicaties te bouwen.

Zoals je weet, zijn design en ontwikkeling van mobiele applicaties vandaag de dag een feit. Indien je hieraan nog niet hebt meegedaan, kan je in dit artikel lezen wat je moet doen om direct mobiele software te gaan ontwerpen.

3 mobile apps

Zorg dat je de applicatie markt kent

Je moet je eerst voorbereiden en, om informatie te verzamelen die nuttig is bij het ontwerpen van mobiele apps, in het bezit zijn van een smartphone. Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar we willen benadrukken dat veel ervaring in het gebruik van een smartphone een groot voordeel is gebleken bij het maken van mobiele applicaties. Je moet eerst gebruiker zijn, voor je ontwerper wordt. Door het gebruik van je apparaat en de bijbehorende applicaties, wordt het veel makkelijker om behoeftes en problemen van mobiele applicaties te begrijpen.

iPhone en Android zijn, met hun besturingssystemen, de twee meest gebruikte platforms en daarop moet je je richten met je applicatie. Sinds kort, na de lancering van den Windows Phone, is er ook een markt voor Windows ontstaan en er zijn mensen die apps ontwerpen voor deze platform. Toch raden we je aan om je op iOS of Android te concentreren, althans voorlopig.

Er is en groot verschil tussen de ontwikkeling van een desktopapplicatie of van een website en de ontwikkeling van mobiele applicaties. Het verschil zit vooral in de context en dit maakt mobiele apps zo krachtig en interessant. Elke app heeft een eigen doel, op een specifiek moment en plaats. Als je, bijvoorbeeld, een restaurantgids maakt, wil je dat de gebruiker de relevante resultaten in de kortst mogelijke tijd te zien krijgt, zeker voor het geval dat hij al onderweg is en een snel resultaat verwacht. Dit schept veel mogelijkheden om innovatief te zijn in de ontwikkeling van mobiele applicaties. Als ontwerper moet je altijd op de hoogte zijn van de nieuwste applicaties en ze testen om bij te houden wat er zoal gemaakt wordt.

Voor het geval je nog geen smartphone bezit, koop er een, download apps en test ze want de ervaring die je kan opdoen als gebruiker is ongetwijfeld een van de belangrijkste zaken voor je om krachtige applicaties te ontwerpen. Maar beperk je niet tot het apparaat dat je bezit en probeer informatie te winnen ook over andere apparaten. In elke app store kan je afbeeldingen en informatie vinden. Bezoek de Apple App Store voor iOS, Google Play voor Android en Microsoft Store voor de Windows Phone. Onze advies is om naar een service te kijken, Facebook bijvoorbeeld en hoe deze service zich verhoudt tussen de platforms van iOS, Android en Windows. Zo kan je ook de verschillen tussen elk platform bekijken.

Elk platform heeft eigen ontwerprichtlijnen die je kan raadplegen, omdat elk platform een eigen stijl heeft. Je kan de Human Interface Guidelines van iOS controleren, de Android User Interface Guidelines en de User Experience Guidelines for Windows Phone.

applicaties op een iPhone

Visuele inspiratie

Het mobiel ecosysteem is een systeem dat, aan de hand van experimenten en innovatie, continu verandert en evolueert. Dagelijks zie je dat een nieuwe benadering wordt ontworpen. Er zijn talloze soorten applicaties beschikbaar voor de gebruikers, om te lezen, om foto’s te delen, om de productiviteit te verhogen, to-do lijsten en takenmanagers. Al deze apps hebben elk een specifieke visuele stijl en toon, afhankelijk van hun doel en context.

Iets dat elke ontwerper op elk gebied zou moeten verbeteren is visuele kennis. In mobiel design is visuele kennis nog belangrijker omdat je dagelijks een nieuwe interface te zien krijgt, een nieuwe patroon, een nieuwe stijl. Als je andere ontwerpen bekijkt en analyseert krijg je, als ontwerper, meer kennis en meer visuele informatie die van pas komen als je aan een eigen project gaat werken.

Tracht inspiratie te vinden in de geweldige mobiele apps die momenteel worden gemaakt. Er zijn websites, zoals www.mobile-patterns.com en https://pttrns.com, met honderden hoge kwaliteit schermafbeeldingen van mobiele apps.

Het belang van visuele inspiratie is niet alleen vanwege het uiterlijk van je app, maar ook vanwege de manier waarmee een gebruiker ermee om zal gaan. Je moet alle mogelijke gebaren zien te leren en proberen te begrijpen hoe een gebruiker de interactie met je applicatie wilt. Je moet je afvragen welke de makkelijkste en meest natuurlijke manier is om een actie te laten plaatsvinden en hoe je op dit gebied innovatief kan zijn.

 

 

Ontwerppatronen voor mobiel design

Bestudeer, voor je begint met ontwerpen, bestaande patronen voor mobiel design en ontwerp met de verwachtingen van de gebruiker in gedachten. We geven je een korte uitleg.

De definitie van een ontwerppatroon is “algemene herhaalbare oplossing voor een algemeen voorkomend probleem in softwaredesign“

Afhankelijk van je inhoud en het doel van je app kan je, in genoemde ontwerppatronen, verschillende interfaces, menu’s en navigatie bestuderen en analyseren en dat als basis gebruiken voor het design van je mobiele app. Op mobiele apparaten kan je dezelfde actie op verschillende manieren uitvoeren. Het is aan jou als ontwerper om de meest effectieve manier te kiezen. Ontwerppatronen zijn echt nuttig omdat ze het voor je makkelijker kunnen maken om bestande oplossingen te bestuderen en te zien hoe ze je interface beïnvloeden. Hier is waar je begint met je ontwerp, in je hoofd, door deze lay-outs mentaal te testen en bepalen welk lay-out het beste is voor je eigen app.

Je moet jezelf het volgenden afvragen: “Wat is het hoofddoel van mijn app?”, “Hoeveel en welke zijn de belangrijkste secties in mijn app?”, “Welke type acties moeten beschikbaar zijn voor de gebruiker tijdens het gebruik van mijn app?”. Allemaal vragen die je zullen helpen in het kiezen van je patronen en het definiëren van je basis lay-out.

applicatie ontwikkeling

Begin met ontwerpen van je app

Nu dat je geïnformeerd bent, hebt getest, inspiratie opgedaan, vergeleken wat er aanwezig is en weet wat je kan en zou moeten doen, nu is het moment om je bezig te houden met het design. Je moet niet meteen Photoshop starten en pixels maken maar, afhankelijk van het type persoon dat je bent, denken, schetsen, prototypes maken en het proces herhalen tot het helemaal naar je zin is.

Om te schetsen kan je een iPhone schetsboek gebruiken om te ontwerpen binnen een iPhone raster of gewoon een van de gratis sjablonen downloaden en degene printen die je wilt gebruiken. Hiermee kan je je idee in een iPhone lay-out schetsen en meteen op papier bekijken.

Nadat je een aantal schetsen hebt gemaakt, zal je een basisversie van je app, een prototype, willen bouwen. Om het je makkelijker te maken, zijn er veel applicaties waarmee je prototypes kan maken. Zorg wel dat je er een kiest die al een iPhone sjabloon heeft zodat je het skelet van je app kan bouwen. Door de verschillende elementen te slepen en neerzetten zal je snel het gevoel krijgen van wat je probeert te bereiken.

Als je schermen en de lay-out van je app klaar zijn, kan je Photoshop starten een beginnen met de uiteindelijke gepolijste pixels te maken. Zorg dat je een goed PSD (Photoshop document) krijgt zoals deze iOS sjablonen van Teehan+lax, om ermee te werken. Dan hoef je de standaard iOS elementen (knoppen, menu, notificaties, enzovoort) niet zelf te ontwerpen. Indien je voor Android ontwerpt, daar heb je ook een sjabloon voor.

Om je te behelpen, zijn er al meer dan voldoende ontwerpbronnen beschikbaar die je kan gebruiken bij het ontwerpen van je app. De Pandora UI (user interface) voor iOS, van Designmodo, is een compleet en gedetailleerd interface pakket. Het is in verschillende stijlen beschikbaar om snel en gemakkelijk de gewenste stijl en toon tot stand te brengen in je app.

Tot slot

We hebben dus alle belangrijke zaken bekeken om snel te beginnen met het ontwerpen van mobiele applicaties. Iedereen heeft, vanzelfsprekend, zijn eigen workflow en een voorkeur voor bepaalde applicaties. Kies dus je platform, je favoriete designsoftware, je sjabloon en wees creatief op mobiel gebied, een geweldig platform om daarin te ontwerpen

Is je ontwerp klaar is, probeer dan zo nauw mogelijk met de ontwikkelaar te samenwerken, zodat je visie en ontwerp precies worden ontwikkeld als je je hebt voorgesteld en om aan de ontwikkelaar alle nodige middelen te geven en begeleiden. Deze is, net als bij het ontwikkelen van een website, een lastige en soms ook saaie taak. Maar het moet gedaan worden, zodat je eindproduct precies eruit kan zien als je zelf hebt gewild.